23 lut 2015

Niedokrwistość u noworodków i niemowląt

Znów długo mnie nie było. Wszystko to spowodowane jest chorobą moich dzieciaków. Dominika męczyła się ponad 3 tygodnie z przeziębieniem i zapaleniem ucha. Lekarz do której poszliśmy jest przeciwniczką antybiotyków i uznaje tylko naturalne metody leczenia np. stawianie baniek. W związku z tym tak długo to trwało. Najważniejsze jednak że jest już zdrowa i mogła nareszcie iść do przedszkola.

Ostatni tydzień spędziłam z Kacprem w Szpitalu na Madalińskiego na Oddziale Neonatologii. Zaczęło się od infekcji i lekko podniesionego CRP. Skończyło rozpoznaniem silnej niedokrwistości wymagającej leczenia.

Zaczęłam myśleć że to moja wina, że przeze mnie moje dziecko cierpi. Dbałam o to co jem w ciąży, przestrzegałam zasad, jadłam dużo witamin i owoców. Po porodzie było tak samo. Nie widziałam jednak że podgrzewanie odciągniętego mleka powoduje że traci ono swoje właściwości odżywcze i jest ubogie w witaminy. Lekarz jednak powiedziała bym nie obwiniała się, czasem dzieci tak mają. 






Nie zwróciłam uwagi na to, że Kacper sporo śpi i jest blady. Myślałam że noworodki potrzebuje dużo snu a co do skóry to cieszyłam się że nie ma żółtaczki.Teraz widzę że były przesłanki do tego bym mogła anemie podejrzewać: słaby apetyt i mały przyrost wagi.

Anemia u tak małych dzieci to nie przelewki. Nie leczona może prowadzić do opóźnienia w rozwoju. Mój Kacper ma wartość prawie krytyczną Hemoglobiny i Hematokrytu, obniżoną ilość płytek krwi, leukocytów i erytrocytów.



Niedokrwistość u noworodków i niemowląt wynika najczęściej z niedoborów żelaza. Maleństwo przychodzi na świat z zapasem żelaza od swojej mamy. Z dnia na dzień po narodzinach on maleje i najniższą wartość osiąga około 100 dnia życia dziecka. Matka musi dbać o odpowiedni poziom żelaza w swoim organizmie w ciąży. Dlatego tak ważne jest wykonywanie badania krwi regularnie, najlepiej co 3 tygodnie. Gdy lekarz stwierdzi u dziecka anemię przepiszę żelazo w syropie, kropelkach lub saszetkach do rozpuszczania. Dziecko musi dostawać ten preparat około 2-3 miesiące. W tym czasie ważne jest regularne kontrolowanie wskaźników niedokrwistości. Warto podawać witaminę C która zwiększa wchłanianie żelaza. W niektórych przypadkach lekarz może zalecić podawanie witaminy B6 i kwasu foliowego. Niestety nie występują one w kropelkach więc trzeba rozkruszać tabletki i rozpuszczać w płynie. 



Często podawanie tych witamin powoduje zabarwienie stolców na ciemno zielony a nawet czarny kolor. Tym nie należy jednak się martwić. Gorzej jeśli dziecko cierpi z powodu bólu brzuszka i ma silne zaparcia. Należy wtedy zgłosić się do lekarza który przepisze odpowiednie leki.

U nas leczenie rozpoczęte. Trochę opóźnione gdyż synek nie dostał witamin wcześniej z uwagi na antybiotyk. Mam nadzieję że długo męczyć się nie będzie.

1 komentarz:

  1. Moja siostrzenica miała anemię , skończyło sie szpitalem, miała niecały miesiąc, do tego doszło zapalenie płuc, na szczęście już po wszystkim :) http://soundlymalinkaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

SZABLON WYKONANY PRZEZ PANNAZWYCZAJNA